Om Sandgården

Nærvær i relationerne giver tryghed og tillid

Kvaliteten af relationerne har høj prioritet i Sandgården. Vi ser det enkelte barn som værende værdifuldt, og vi er nysgerrige på, hvordan vi kan opbygge og vedligeholde den gode relation til alle børn. Det er altid den voksne, der har ansvaret for at relationen er værdifuld og derfor arbejder vi ud fra principperne fra ICDP.

Børnefællesskaber udvikles via aktiviteter i små relations grupper, så børnene føler sig som vigtige medspillere i det store fællesskab.

Forudsigelighed og struktur giver tryghed for børnene

Via piktogrammer skaber vi forudsigelighed og struktur for børnene. Vi har billeder af børnene i garderoben og navne på deres faste spise pladser, vi har billedforløb over vores samlinger og vi har en dags gennemgang med piktogrammer i børnehaven, som gør, at børnene ved, hvad de skal i løbet af dagen. i vuggestuen bruges piktogrammerne til at understøtte sproget.

Det skaber overskud for børnene til at være i deres legerelationer og til at holde fokus på fordybelse og læring, fordi de ikke behøver at fokusere på, hvad de skal bagefter og hvem de skal være sammen med.

Fleksible læringsmiljøer der tager udgangspunkt i hvad den aktuelle børnegruppe har brug for, og hvad de interesserer sig for

Læring foregår hele dagen i Sandgården. Det gælder læring i hverdagsrutiner såsom af- og påklædning, spisning med videre men det gælder også læring i leg, pædagogiske aktiviteter samt længere varende pædagogiske forløb.

De pædagogiske aktiviteter kan eksempelvis være forløb med fokus på finmotorik, sproglig udvikling, dyr eller musiske aktiviteter. Her er der tid til fordybelse og til at det enkelte barn kan være med, ud fra de forudsætninger det har.

Læringsmiljøerne skifter tit karakter. Vi kigger på, hvad børnegruppen efterspørger, og hvad børnene er optaget af, når vi tilrettelægger vores indretning og forløb.

Aldersintegration i vuggestuen og aldersopdeling i børnehaven

Aldersintegration betyder, at børnene er fordelt ud i vuggestuen uafhængig af alder. Børnene lærer af hinanden og er rollemodeller og inspiratorer for hinanden. Der tilrettelægges aktiviteter som passer til det enkelte barns udviklingstrin og der arbejdes hele tiden på at skabe de bedste forudsætninger for trivsel og udvikling.

Navnene på stuerne er på nuværende tidspunkt.

• Blæksprutterne
  • Vandlopperne
  • Søhestene
  • Skildpadderne

Aldersopdeling i børnehaven betyder at vi mere målrettet tilrettelægger de forskellige læringsmiljøer efter børnenes alder. Der er stor forskel på hvad den 3-årige er optaget af og hvad det kommende skolebarn er optaget af. Derfor tilrettelægges aktiviteter, ture ud af huset, pædagogiske forløb og samlingerne efter det, som børnene er optaget af på det enkelte alderstrin.

Navnene på stuerne er på nuværende tidspunkt:

• Goplerne og Søstjernerne - årgang 2018 og 2019
  • Krabberne – årgang 2018
  • Muslingerne – årgang 2017
  • Rokkerne – årgang 2016

Bæredygtighed er et bevidst valg

Bæredygtighed er et af de fokusområder, vi har, hvor vi hele tiden arbejder på at udvikle og nytænke vores praksis. Det spænder vidt og bredt til områder som køb af genbrugsmøbler og legetøj, indkøb generelt, fokus på madspild, affaldssortering og minimering af plastik overtræksfuttere.

Byggeriet på Anna Anchers Vej er ligeledes bygget med bæredygtighed for øje. Her er blandt andet græs på taget for at forsinke regnvandet, solceller på taget og der bliver på sigt tilsluttet en lade station til elbiler. Under byggeprocessen har der ligeledes været stort fokus på DGNB og affaldssortering med videre.

Det er et område i rivende udvikling og her vil vi gerne give vores bidrag ved at arbejde med at omsætte bæredygtighed til pædagogisk praksis. Der betyder blandt andet at bæredygtighed ikke kun er for personalet, men også bliver formidlet ned i børnehøjde i den daglige praksis blandt andet via affaldssortering.

Fakta om Sandgården

• En daginstitution med vokseværk
  • Aldersopdelte grupper i børnehaven
  • Aldersintegrerede grupper i vuggestuen