Mad og måltider

Frokostordning i hele institutionen

Frokostmåltidet i Sandgården består af frokost tilberedt af vores madmødre. Måltidet er for største partens vedkommende økologisk og består af dage skiftevis med varme retter og dage med rugbrød med pålæg. Der er både lækre kødfrie retter og traditionelle, klassiske, danske retter. Hvis børnene ikke bryder sig om maden, er det altid muligt at få en rugbrødsmad. Til vuggestuebørnene er det altid muligt at få forskellige slags grød med toppings, så måltidet indeholder den ernæring, som barnet har brug for.

Gumletid består af de første 5 minutter af måltidet. Her er der helt ro til, at børnene kan påbegynde deres mad. Efter gumletiden må man sidde og snakke stille og roligt omkring bordet, mens man spiser maden og hygger sig med kammeraterne og personalet.

Vi serverer økologisk mælk og vand til frokosten i børnehaven og i vuggestuen serveres vand til frokosten. I vuggestuen får børnene økologisk mælk til eftermiddagsmaden, så børnene ikke drikker sig mætte i mælk til frokostmåltidet.

Økologisk forældrebetalt frugtordning i børnehaven

Vi har en økologisk frugtordning i Sandgården. Betalingen til den foregår via opkrævning fra pladsanvisningen og koster 60 kr. pr. måned pr. barn.

Formiddagsmaden består hver dag af, at børnene får fade på bordet med årstidens frugt og grønt samt hjemmebagt brød. Vi sidder samlet og spiser maden, mens der hygges, læses historier eller snakkes om diverse oplevelser.

Til eftermiddagsfrugten serveres igen fade med årstidens frugt samt hjemmebagt brød.

Al frugt og grønt er økologisk og brød/pålæg er så vidt muligt fremstillet af økologiske varer.

Børnene har faste pladser, så de har mulighed for at danne relationer til dem, der sidder omkring dem, ligesom det er forudsigeligt for dem, hvor de skal gå hen, når måltidet begynder.

Dagens hjælper er et begreb, som indeholder en form for dukse funktion. Begrebet benyttes i børnehaven. Det er dagens hjælper, der dækker bord sammen med en voksen og en kammerat, henter frugt eller siger værsgo samt hjælper med at rydde op bagefter afhængig af alder og udviklingstrin.