Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi pædagogisk i Sandgården

ICDP en relationel tilgang til børn og forældre

ICDP programmets 8 samspilstemaer er grundlaget for vores pædagogiske tilgang. Det betyder i praksis, at vi har et stort fokus på at arbejde med børnenes indbyrdes relationer, ligesom vi ser, hører og prøver at forstå de intentioner og initiativer som hvert enkelt barn kommer med.

Hvert barn ser vi som værende unik, og vi ser det derfor som vores opgave at få alle til at blomstre i de relationer, fællesskaber og samspil som barnet indgår i.

Forældresamarbejdet er ligeledes båret af tankerne fra ICDP, hvor vi i samarbejde med jer forsøger at blive klogere på, hvad der skal til for at dit barn trives og udvikler sig.

 

Fri for mobberi som en tilgang til at udvikle personlige og sociale kompetencer

Fri for mobberi er et koncept, der er udviklet af Mary Fonden og som har til hensigt at forebygge mobning blandt børn.

I børnehaven arbejder vi med materialet på den måde, at hvert barn har en bamseven, som er en lille lilla bamse, i hele deres børnehaveliv. Bamsevennen bruger børnene både til at lege med og i pædagogiske aktiviteter omkring udvikling af personlige og sociale kompetencer. Det kan eksempelvis være ved snakke om følelser, hvor bamsevennen måske bedre kan sætte ord på, hvad barnet føler end barnet selv kan, ved massage historier eller via sanglege.

I vuggestuen skal vi på sigt i gang med at arbejde med Fri for mobberi.

Børnefælleskaber arbejder vi også med ud fra materialet fra fri for mobberi. Det benyttes både i arbejdet med børnefællesskabet på stuen samt i overgangen til skole. Her er dialogkort, billeder af følelser, sange med videre med til at danne grundlaget for det pædagogiske arbejde.

 

Hop om bord til legeøen som førskole materiale

I overgangen til skole, arbejder førskolebørnene med Hop om bord til legeøen. Her stiftes bekendtskab med sproglyde, bogstavlyde og lignende, som kvalificerer børnene til at kunne lære at læse og skrive, alt sammen med fokus på leg og en legende tilgang til læring.

 

Læringsmiljø til udvikling af sproget

Et udviklingsprojekt med læsevejledere fra Sofiendalsskolen og sprog & integration i Aalborg Kommune betyder, at der arbejdes intensivt på at fremme børnenes sproglige kompetencer. Udviklingsprojektet er stadig under opbygning men det kommer til at indeholde elementer såsom

  • Sproglig udvikling i både vuggestue og børnehave. Her vil der været fokus på  opbygning af ordforråd, sprogforståelse, samarbejde mellem vuggestue og børnehave samt på at bygge bro for børnene
  • Vejledning om sprogets betydning for forældrene
  • Tilrettelæggelse af særlige sprogmiljøer både udendørs og indendørs eksempelvis et fortællerhjørne og læringsskilte udenfor. Hyggekroge til fordybelse i bøger, sproglige detaljer i legeområderne såsom illustrationer og piktogrammer indendørs.
  • Oprettelse af et minibibliotek med mulighed for udlån til forældre
  • Sparring og vejledning til personalet fra sprogvejledere fra Sprog og integration
  • Samarbejde med læsevejleder fra skolen

 

Opsporingsmodellen og trivselsvurderinger

Trivselsvurderinger laves af alle børn 2 gange årligt. Læs mere om opsporingsmodellen via linket herunder

Opsporingsmodel - en model for tidlig opsporing (aalborg.dk)

Oplysningspligten

Alt det om data.

Du har mulighed for at få rådgivning til dine rettigheder når kommunen registrerer og behandler dine personoplysninger. Læs mere om hvordan via nedenstående link

Få hjælp af databeskyttelsesrådgiveren (aalborg.dk)