Tillid, tryghed og dialog vægtes højt i forældresamarbejde

Tillid og tryghed i samarbejdet

Forældrene ses værende dem, der kender jeres børn bedst. Med det menes, at vi er nysgerrige efter at komme til at kende både jer, jeres barn og jeres familiesituation, så vi kan få et ligeværdigt samarbejde. Vi tænker at gennem kendskab og oprigtig interesse i hinanden opnår vi tillid og tryghed ved hinanden.

Når vi skal samarbejde om jeres barns trivsel, udvikling, læring og dannelse er forudsætningen netop, at der er tillid og tryghed imellem os som henholdsvis forældre og personale.

Dialog i samarbejdet

Den tætte, daglige dialog omkring jeres barns hverdag er for os yderst vigtigt. Vi fortæller om barnets oplevelser, hvordan det har haft det samt videregiver praktiske informationer.

1 gang årligt i børnehaven og 2 gange årligt i vuggestuen har vi systematiske trivsels vurderinger af jeres barn. Når jeres barn er trivselsvurderet får I  besked om resultatet og eventuelle opfølgninger foregår altid i samarbejde med jer.

Efter 3 til 6 måneder i institutionen indkaldes I til en samtale, hvor vi har fokus på, hvordan opstarten har været samt på at tilrettelægge fokuspunkter for den kommende tids udvikling og læring for jeres barn.

Derudover har vi formaliserede samtaler i forbindelse med overgang til børnehave eller skole, hvor vi sætter os sammen og har en dialog omkring jeres barns trivsel og udvikling.

Hvis I eller vi skønner, der er behov for flere samtaler, aftales dette ad hoc.

Sprogvurderinger

Kort tid efter at jeres barn starter i børnehaven skal det sprogvurderes.

I dialog med jer finder vi ud af, hvilken sprogindsats der efterfølgende skal laves i forhold til jeres barn. Nogle børn skal blot fortsætte den indsats, der allerede finder sted, andre har brug for et mere specifikt tilrettelagt forløb. Det aftaler vi alt sammen med jer ud fra sprogvurderingen.

Sprogvurderingen gennemgås med jer til den første samtale efter opstart i børnehaven.