Opstart

Opstartssamtaler forud for start i institutionen

I forbindelse med opstarten i Daginstitutionen Sandgården modtager I et brev fra os. I brevet vil der være information om:

• Hvilken stue dit barn skal gå på
  • Invitation til opstartssamtale
  • Invitation til dagplejemor eller vuggestue med henblik på besøg, hvis det er aktuelt. Hvis dit barn allerede går i institution, vil vi meget gerne have en overgangssamtale med eller et besøg af den nuværende institution.
  • Forberedelsespapirer til opstartssamtalen. Vi vil gerne have, at I medbringer dem i udfyldt tilstand til opstartssamtalen.

Selve opstartssamtalen holdes forud for opstart i institutionen.

Under samtalen gennemgår vi jeres forberedte papirer, afstemmer forventninger og aftaler hvordan opstarten forløber.

Samtalen er uden børn og helst med alle forældremyndighedsindehavere.

Besøg i institutionen forud for start

Vi opfordrer til, at barnet kommer på besøg i børnehaven forud for børnehavestart.

Her får barnet mulighed for at se børnehaven, ligesom det er en del af overgangstanken, at barnet får en bevidsthed om, hvad en børnehave er.

Hvis I forældre har uafklarede spørgsmål efter opstartssamtalen er der ligeledes mulighed for at få svar på dem ved besøget.

Det er op til jer at vurdere, hvor mange besøg dit barn har behov for forud for børnehave start.

I vuggestuen opfordrer vi til, at besøgene aftales individuelt med personalet, så opstarten tilrettelægges efter dit barns behov.

3 måneders samtale efter institutions start

Cirka 3 måneder efter dit barn er startet i institutionen, holder vi en 3 måneders samtale. Her taler vi om, hvordan opstarten er gået, afstemmer forventninger igen samt har dialog om sprogvurderingen og trivselsvurderingen.

Herefter aftaler vi i fællesskab, hvilke fokuspunkter vi skal have for jeres barn den kommende tid. Det kan eksempelvis være den sproglige udvikling, den motoriske udvikling, afsked med jer eller lignende.

Sprogvurderingen laver vi inden barnet fylder 3,2 år.