Pædagogisk læreplan

Deltagelsesmuligheder for alle i fællesskabet

Grundlæggende tror vi på, at børn udvikler sig bedst, når relationen mellem barnet og de voksne er tillidsfuldt, nærværende og autentisk. Der skal være gode rollemodeller, som børnene kan spejle sig i, det gælder både i børnefællesskabet og i samspillet med de voksne. Alle skal føle sig værdifulde i fællesskabet. På den måde udvikler vi sammen givende fællesskaber, hvor tryghed og deltagelsesmulighed for alle er de bærende elementer. Når vi alle er forskellige, er ingen anderledes.

Læringsmiljøer som pædagogisk fokus

Når læringsmiljøerne er i fokus i Sandgården betyder det, at vi har øje for, hvilke miljøer vi skal tilbyde børnene, så de udvikler sig og trives bedst muligt i fællesskabet. Vi kigger både på den fysiske indretning og det psykiske miljø, som børnene færdes i. Det skal være en rar atmosfære i institutionen uanset, hvilken stue man går på. Sådan trives vi alle nemlig bedst muligt og det giver overskud til at udvikle sig, lære og være barn.

Særlige sprogmiljøer

I Sandgården har vi særlig opmærksomhed på temaet sprog. Det betyder, at vi arbejder med tematisk sprogarbejde i både vuggestuen og børnehaven, og at vi har et særligt samarbejde med Sprog & Integration fra Aalborg Kommune og Sofiendalsskolen omkring sproglige overgange.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.